zamknij

Ta strona używa cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookies w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

 

homeemail blogw sieci

Dodaj do ulubionych

wtorek 30.05.2017

Jesteś na:HOMEEKO MOTO

Pogoda

Zainstaluj Flash Player aby zobaczyć pogodę.

Get Adobe Flash player

Targi, wystawy, szkolenia

Technologia e-busów pomoże w walce ze smogiem
2017-03-16

Smog w Polsce zabija rocznie nawet 45 tysięcy osób i jest to już dziś problem cywilizacyjny. Niewielu z nas wie, że do zniwelowania jego skutków wystarczy inwestycja w technologię e-busów.

 

e-bus, ekologia, smog, EkoNews

 

Problem dotyczy całego kraju, choć najbardziej palący jest w dużych miastach. Jak pokazują badania, spaliny emitowane przez samochody i autobusy są dużo bardziej szkodliwe dla ludzi niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu. Zanieczyszczenia motoryzacyjne rozprzestrzeniają się w dużych stężeniach na niskich wysokościach w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, a same pojazdy samochodowe są największym źródłem skażenia środowiska, obciążając go ponad 15 tysiącami związków chemicznych.

Większość z nas korzysta z samochodów. Tymczasem autobus — emitujący niewiele większą ilość spalin niż samochód osobowy — przewozi tyle osób ile 70 samochodów w mieście i 30 samochodów poza miastem. Dzięki temu transport zbiorowy staje się znacznie mniej szkodliwy dla środowiska niż transport indywidualny. Można jednak pójść o krok dalej.

Słychać ostatnio wiele o technologii autobusów hybrydowych oraz elektrycznych. Napęd hybrydowy to połączenie silnika spalinowego i elektrycznego (w najpopularniejszej wersji). Oznacza to jednak, że pomimo mniejszej ingerencji w środowisko naturalne taki pojazd wciąż emituje szkodliwe substancje do atmosfery. Czy zatem autobus hybrydowy to najlepsze rozwiązanie dla problemu smogu w wielkich miastach, takich jak Warszawa? A może lepiej zainwestować w technologię autobusów elektrycznych? Porównajmy obie technologie na konkretnych przykładach.


Autobus hybrydowy kontra e-bus — za i przeciw
 

W autobusach hybrydowych energia pochodzi ze spalania oleju napędowego, tak jak w tradycyjnym pojeździe z silnikiem diesla. Silnik elektryczny ułatwia ruszanie pojazdu i pozwala na odzysk i ponowne wykorzystanie energii hamowania. Autobusy elektryczne napędzane są z kolei wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów lub wytwarzaną przez ogniwa paliwowe. Niektóre modele nowoczesnej konstrukcji mogą być zasilane silnikami umieszczonymi w piastach kół.

Gdy przyjrzymy się różnicom, to zaczynają się już przy ocenie komfortu jazdy. Hybryda emituje hałas i generuje drgania, e-bus pracuje dużo ciszej. Podobnie jest jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza. Autobus hybrydowy ma średnio 20-procentowo niższe spalanie oleju napędowego, niż pojazd z silnikiem diesla, emituje jednak do atmosfery wiele zanieczyszczeń m.in. tlenki wegla, tlenki azotu czy węglowodory HC. Autobus elektryczny nie emituje żadnych spalin.

Jeśli chodzi o zasięg, e-bus może przejechać w jeździe miejskiej dystans nawet 400 km
(jeżeli korzysta z szybkich doładowań). Bez szybkiego doładowania trasa ta wyniesie ok 160 km.  Hybryda na zatankowanym zbiorniku oleju napędowego pokona również około 400 km. Oba autobusy mają, więc taki sam zasięg.

A co z pojemnością pojazdów? Rozwiązania hybrydowe zajmują dużo miejsca ze względu na zastosowanie dwóch rodzajów napędu oraz mechanizmów je sprzęgających. Silnik w e-busie nie potrzebuje dużej przestrzeni, a baterie i tak montowane są między innymi na dachu. W efekcie autobusy elektryczne mogą pomieścić taką samą liczbę pasażerów, co hybrydy.

Przeciwnicy e-busów wskazują, że eksploatacja zeroemisyjnych pojazdów to przeniesienie problemu emisji zanieczyszczeń na miejsce jego wytwarzania, czyli do węglowych elektrowni, które w Polsce zlokalizowane są głównie na Śląsku. Dokładne wyliczenia dowodzą jednak, że gdy weźmiemy pod uwagę cały cykl spalania i produkcji paliwa przez cały zaplanowany dla pojazdu okres eksploatacji (na miejscu i w elektrowni), to i tak uzyskamy zmniejszenie emisji tlenku wegla o 18% w przypadku e-busów.

– Każde działanie, które może ograniczyć naszą zależność od surowców, takich jak ropa, które pomoże w walce ze smogiem, jednym z najpoważniejszych wyzwań przed jakim stoją polskie miasta – jest dobrym rozwiązaniem. Dzięki swoim niewątpliwym zaletom E-busy mają szansę podjąć równą walkę z hybrydami o prymat w publicznym transporcie zbiorowym – przyznaje Filip Walczak, Dyrektor Handlowy, URSUS BUS S.A.

Trudno się więc dziwić, że rynek e-busów przeżywa nagły wzrost. Dzieje się tak między innymi dzięki nowym technologiom. Są to między innymi udogodnienia z obszaru infrastruktury (szybkie ładowanie z wykorzystaniem pantografu, technologie indukcyjne do ładowania baterii) czy baterie nowej generacji, które mają większą pojemność i szybciej się ładują. Oznacza to, że na jednym ładowaniu autobus może pokonać większą odległość.

Światowa roczna sprzedaż autobusów elektrycznych i hybrydowych wyniosła w 2012 roku ok. 10 tys. sztuk. Prognozy przewidują, że do 2020 roku sprzedaż wzrośnie do 41 tysięcy pojazdów. Ta tendencja jest już zauważalna, a e-busy są na najlepszej drodze, by stać się technologią dominującą. Jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce co roku wymienia się ok. 1000 autobusów miejskich, to może być to wielka szansa na to, aby zrewolucjonizować ulice polskich miast. Tym samym e-bus może się okazać użytecznym narzędziem w walce ze smogiem.


Redakcja EkoNews,
Źródło i fot.: URSUS BUS

powrót

Podyskutuj na forum   Wydrukuj Do góry strony

Twój komentarz

KOMENTARZ:

PODPIS:

Twój komentarz zostanie wyemitowany po zatwierdzeniu jego treści przez moderatora.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.

Komentarze

∼ycSaZw7isO5I [2017-05-10 12:52:36]

The paragon of unarsetdnding these issues is right here!

∼2wInwSxdTf [2017-05-08 11:55:08]

What a joy to find somenoe else who thinks this way. http://wisnser.com [url=http://fijhzer.com]fijhzer[/url] [link=http://kvcjdogkhm.com]kvcjdogkhm[/link]

∼UuQfsC4bqYlS [2017-05-04 02:01:58]

Whoever wrote this, you know how to make a good arcltie.

∼tdR4TKILp [2017-05-02 11:03:19]

Among the 1,001 criticisms of Bush from the left was how he didn’t send enough troops to do the job right in Iraq.Note the current deafening silence about troop strength in Afghanistan from the left.One clear-cut part of Obama’s platform was to refocus on Afa;0nistan̷ahgnd Bush even handed him a gift of a signed agreement with the Iraqi government to start tapering off our involvement in Iraq.So, we’ll see…but I wouldn’t hold my breath.

∼gość [2017-04-25 18:09:20]

∼gość [2017-04-02 07:42:42]